Dag 20: chillen

24 juli 2022 - Alajuela, Costa Rica

Oorspronkelijk zouden we vandaag nog een tripje door de mangrove doen. Maar ik kon niet boeken wegens geen WiFi... die boom weet je nog? En gezien het 10 uur aan een stuk heeft gestroomd, denk ik dat de rivieren nu niet betreedbaar zouden zijn. Achteraf bleek dat zélfs de Costa Ricanen dit weer als extreem beschouwden. Global warming?

Het was droog nu. Op 10 minuutjes rijden was er een reptielenzoo. Allen daarheen. Op vrijdag worden de slangen gevoed. Was het toch wel vrijdag, zeker! Jeuj voor ons. Totdat... een emmer levende muizen werd bovengehaald. De kooi werd gewoon met een deurtje geopend: afstand houden mensen: 1m afstand van de open deur of 2m als het een giftige soort was. SLIK. Met een lange tang werd een nietsvermoedend muisje geselecteerd uit de emmer en voor een slang gehouden. Hap, kronkel, piep... We werden er allemaal wat bleekjes van. En Mato, ja, die was er niet goed van. Hij is nog wat in opstand gekomen door ´Stop´ te roepen, maar tevergeefs. Ook slangen moeten eten. Komen we daar een Belgische werknemer tegen. Later door de kinderen "HET MONSTER" genoemd, vanwege de muizenmoorden. Hij heeft ons toch goede eettips gegeven voor de dag.

Mono Bongo, een gezellig surf cafeetje aan de oever van de rivier. Waar we dan toch even informeerden naar de krokodillenvangst van gisteren. Bleek het een dood lichaam te zijn. Ik had het nog even gedacht gisteren. Het leek me zo'n grote ´doek´ over de krokodil. En wij dan nog gisteren: " Kom kindjes, uitstappen, we gaan naar een - lijk - in het water kijken..." Spijtig voorval.

Na de lunch in het dorpje rondgekuierd. Dominical is een echt surf dorpje, dude. Nog wat souvenirs op de kop getikt en dan gaan zwemmen in het zwembad. Het was al 15u en nog geen regen gezien.

´s avonds gaan eten in de Phat Noodle. Een aardbei-koriander margarita gedronken. Speciaal. Na een volledig droge dag, de valiezen nog een laatste keer gepakt. Morgen laatste roadtrip.