Dag 3 Tortuguero

9 juli 2022 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Vandaag een drukke dag voor de boeg. Na het ontbijt stonden we klaar om met een gids door de tuin van het hotel te gaan. Op zoek naar diertjes en planten. Het begon met de ontdekking van de Red Eye Frog, je weet wel: die typische groene kikker met rode ogen die zo typisch is voor Costa Rica.  Ook de dril met kleine kikkertje hebben we gevonden, je zag de kleintjes zo bewegen in hun eitjes. De blauwe morpho vlinder, baby leguaantjes, de spin met het gouden web, vleermuisjes en veel verschillende vogels werden gespot. Hoogtepunt was wel de spinaap die boven ons in de bomen voorbij slingerde.

Na de lunch konden we zwemmen tot het uiteindelijk stroomde van de regen.

Maar dan werd het toch tijd voor de volgende uitstap: boottochtje op de smalle rivieren om dieren te spotten.

We zagen veel papegaaien overvliegen, telkens in paartjes voor het leven. Toekans, veel andere soorten vogels, grote leguanen op boomstammen, brulapen, een agoeti en een kaaiman. Of toch zijn ogen boven het water.

Ik wou eigenlijk ook wel ergens een slang zien. Zo eentje die rond een tak boven het water hangt?

Het was in elk geval indrukwekkend en heel rustgevend. Je bent maar klein in zo'n overweldigende natuur.

Om half 6, vlak voor het donker is vertrokken we -alweer per boot- naar het natuurgebied waar we onze nachtwandeling gingen maken. Raak niets aan, er kunnen slangen aan de reling naast het pad zitten of giftige spinnen... spannend! Na het spotten van een giftig kikkertje -blue jeans frog- viel de duisternis over ons en waren we nog alleen met de gids en de junglegeluiden. Deze tour was enkel voor ons gezinnetje en een miljoen muggen die op ons zaten te wachten. Muggenmelk aan? Geen probleem, ik bijt wel door je t-shirt heen dan.

Gewapend met een zaklamp gingen we op zoek naar de meest wilde dieren in de jungle. Een krab, een sprinkhaan van een hand groot, alweer een gouden web spin. Een kakkerlak, een gouden web spin, mieren, mieren, mieren een gouden web spin, ... Een boa constructor. Waaat?! Maar helaas gedood door een gevallen dikke tak. Toch knap om te zien, maar not quite the real thing.  We ontdekten nog enkele gifkikkertjes, een pad, een red eye frog, en een wolfspin. Die was ook wel groot.

Het was een avontuur, zeker toen we onze zaklamp uitdeden en in het duister, onder het licht van de maan, naar de geluiden luisterden...