Dag 17: Monteverde

21 juli 2022 - Dominical, Costa Rica

De laatste dag hadden we voorzien om alle kleine bezienswaardigheden van ons lijstje te schrappen. Te beginnen met de vlindertuin.

Het interessantste deel was eigenlijk de uitleg over allerlei insecten en spinachtigen. Zo waren er enkele schorpioenen duidelijk te zien, en ook enkele soorten vogelspinnen. De topper was wel de grote wandelende tak die over Mato zijn arm liep. Of de reuzenkakkerlak. De vlindertuin op zich was leuk, maar niet anders dan in de ZOO.

Op naar de Frog Pond. Allemaal inheemse kikkers en padden. De diertjes zitten wel in heel grote terrariums achter glas, maar we kregen allemaal een zaklamp om op zoek te gaan. Een gids begeleidde ons.

Bij het woord gids moet ikzelf altijd denken aan een gepensioneerde vrijwilliger. Maar hier in Costa Rica zijn het zeer gemotiveerde ´jongere´ mensen. Zo ook deze gids, zoöloog van opleiding, komiek als hobby. We waren de enige bezoekers en de gids liet ons maar zoeken... "Hier zitten 7 kikkers, kijk goed naar de foto en zoek ze maar. Als je er 1 vindt, mag je een jaar gratis binnen" Niet gelukt dus. Dit was echt niet makkelijk. Heel vaak moest de gids helpen, toch trots als we er zelf konden spotten. We hebben heel veel plezier gemaakt en heel wat afgelachen, het was echt de moeite. Om 18u mochten we nog eens teruggaan. Het was er pikdonker, we waren er alleen en met onze zaklamp en deze keer moesten we het redden zonder gids.

Waarom mochten we 2x met dit ticket gaan? Veel kikkers zijn nachtdieren en moeilijk te spotten overdag. De kikkers die we makkelijk vonden overdag, waren nu moeilijker te zien en omgekeerd. Dankzij de eerdere rondleiding was het ´s avonds toch al wel wat makkelijker. We hebben elke soort kunnen vinden, behalve een pad van 10cm. 🤔

Nog op de planning stond de ´Bat jungle´. Voor mij was dit persoonlijk het minste van de dag. Een zeer lange uitleg van 45 min, die op zich wel interessant was, maar voor de kinderen een marteling. En dan vleermuizen achter glas. We mochten ze wel beschijnen met onze zaklamp, net zoals bij de kikkers, wit licht kan geen kwaad, waarbij we ze heel goed konden zien hangen of vliegen. Ergens had ik meer een Pairi Daiza ervaring verwacht, waarbij vleermuizen groot en klein rondom je hoofd langsscheren.

De dag afgesloten met een lekkere margarita en Mexican Food  bij Taco Taco. Ook sluiten we hier het koelere deel van de reis af. Terwijl men in België kreunt onder recordtemperaturen, konden wij hier heerlijk afkoelen rond de 23°. Morgen op weg naar de laatste etappe. Dominical, aan de Stille Oceaan. Vamos a la playa.