Dag 8: La Fortuna: de vulkaanexpeditie

12 juli 2022 - Coco, Costa Rica

Al van 3u30 gewekt worden door hanen -het is eens iets anders dan brulapen. Na het ontbijt werden we opgehaald door een busje en 10 minuten verder waren we al bij de voet van de vulkaan. Poncho's aan, want het wordt een natte tocht, in alle opzichten. Regent het niet, dan werd je nat van het zweet. Uiteindelijk hebben we de poncho's maar zo gelaten.

We stapten nog een tijdje vlak en dan begon de klim. Eerst nog in het regenwoud, langs suikerriet en dan langs rotsen en lavastenen verder omhoog. Het uitzicht op de vulkaan werd belemmerd door mist, gelukkig konden we vanochtend uit ons raam de vulkaan perfect zien. Snel foto's nemen, wetende dat dit beeld een minuut later voor de rest van de dag kan verdwijnen. (We hebben de top trouwens niet meer gezien.)

Toch hebben we op het hoogste punt, in de stromende regen, een prachtig uitzicht genoten van het meer naast de vulkaan en alles er rond, in de mist.

Dit is het dichtste dat je -toegelaten- bij de vulkaan kan komen. Het is de meest actieve vulkaan van Costa Rica. Laatste uitbarsting dateert van 1968, daarvoor was het 500 jaar geleden. Mensen wisten in ´68 gewoonweg niet dat het een vulkaan was.

Tijd om te gaan chillen. Ons hotel heeft wel 11 kleine baden met verschillende temperaturen, beginnend van 40°. Het water is afkomstig uit de warme rivier, die dan weer afkomstig is van de vulkaan. Vergezeld van leguanen langs de baden en kolibries aan de bloemen was het zalig niksen. Nog een cocktail in de warme poolbar...

s´avonds een gezellig restaurantje gevonden waar we schijnbaar de eerste Belgen waren.

Morgen reisdag, op naar de Riu!